Thule Ranger 500
Opvouwbare dakkoffer voor ski vakantiesInmiddels maakt het merk Thule meer dan enkel dakdragers en dakkoffers. Thule heeft reistassen, smartphone hoesjes, laptop bescherming en ga maar door. Toen het merk dan een opvouwbare dakkoffer introduceerde, stonden wij vooraan om deze testen. De ski's moeten mee op wintersport, maar de rest van het jaar moet er wel ruimte in de garage blijven. De wintersport zit er voor ons al weer op en wij zijn een dakkoffer ervaring rijker.
Het was even schrikken toen de postbode met het grootste pakket allertijden voor onze deur stond. De afzender 'Thule' verraadt dat het om de opvouwbare testkoffer gaat. Wanneer we de doos uitpakken is het duidelijk dat opvouwbaar iets minder opvouwbaar is dan we dachten. De (ski)koffer is qua lengte niet opvouwbaar, maar klapt over de lengte samen tot ongeveer een derde van de omvang. Je hebt dus nog steeds een behoorlijk lang stuk kunststof met allerlei montage onderdelen om op te bergen. Het scheelt echter wel degelijk een slok op een borrel. Een conventionele koffer zou nooit in onze schuur passen en deze past ingeklapt prima. Voor opslag is het systeem dus een aanwinst.
De montage van de dakkoffer is relatief eenvouding. Je klapt de koffer uit en monteert de koffer met een slim systeem op de dakdragers. Het systeem noemt Thule Easy-Snap en is werkelijk een verademing als je de imitatie van Halfords gewend bent. Omdat alles perfect past en geen geduw en getrek vereist, zit de dakkoffer snel op het dak. Het is duidelijk dat enkel lange mensen nu de koffer kunnen vullen. Bij een traditionele koffer zet je deze met een scharnier open. De Ranger 500 rits je open om er vervolgens je spullen in te leggen. Dat betekent dat je over driekwart van de omtrek de rits moet openen. Deze rits overigens erg degelijk en waterdicht. Geen zorgen dus, maar ja kleine mensen komen echt armlengte te kort. In de koffer kan je twee of drie paar ski's prima en rotsvast opbergen. Er blijft dan nog wat ruimte over om andere spullen in te doen. Met alles op het dak rijden we naar onze bestemming. Tijdens de rit valt op hoe 'normaal' de opvouwbare koffer zich gedraagt. Natuurlijk is er windgeruis, maar niet meer dan met een geheel harde koffer. In de lengte zorgen de plastic delen voor zoveel stevigheid dat het echt vergelijkbaar is met een koffer uit twee schalen.
Tijdens de wintersport is de koffer ook prima dagelijks te laden en uit te laden. De flexibele deksel verdient wel een waarschuwing. Bij regen of smeltende sneeuw, zakt het deksel in en ontstaat er een plas op de koffer. Er loopt geen water in de koffer, maar diegene die de koffer opent moet wel uitkijken dat ie geen plas over zich heen krijgt. De truc is geween even wegrijden en remmen en de plas is grotendeels van de deksel af.
Conclusie
Thule maakt kwaliteit en dat is te merken op alle punten van de Ranger 500. Het opvouwen, of eigenlijk inklappen, werkt prima en levert bij opslag een fikse ruimte besparing op. Je moet er echter niet aan denken waar een immitatie op gaat bezuinigen. Dit systeem werkt omdat het doordacht is en met oog voor kwaliteit gemaakt. De Thule Ranger 500 kost iets minder dan 300 Euro.